Hongqiao integrált közlekedési csomópont

zaqrack Post in Hétköznapok, Shanghairól,Tags: , , , ,
2

A pekingi vonatút során sikerült behatóbb tapasztalatokat szereznem a csomóponról, és úgy gondolom, megér egy külön bejegyzést.

Shanghainak két reptere van. Pudong és Hongqiao. Aki járt nálunk látogatóban, az járt Pudongon – tudja mekkora méretekkel büszkélkedhet. A másik reptért Hongqiao-nak hívják, és a város másik végén helyezkedik el. Nemzetközi repülőtér ez is, mint a pudongi, de javarészt belföldi járatokat fogad, a nemzetközi gépek inkább Pudongra érkeznek.

Először 2008-ban szálltam le Hongqiao-n, egy közepes méretű, nem túl jól szervezett reptér benyomását keltette, ahonnan ráadásul a közlekedés nehézkes, hiszen csak taxival lehetett bejutni a városba, amikhez mindig nagy sor állt.

Amikor kiköltöztünk márciusban, akkor itt szálltunk le, akkor tudatosult, hogy ez a Hongqiao már nem a régi Hongqiao, ugyais épült egy komplett második terminál, ami nemes egyszerűséggel négyszer akkora, mint a régi. Tiszta, logikusan szervezett, sokkal inkább mint a pudongi és közelebb is van a belvároshoz. Azonban nem csak a reptérről van szó, az egész kép csak most állt össze a pekingi út során. Talán a legjobb, ha egy ábrával szemléltetem a dolgot:

a csomópont sematikus térképe

A kép jobboldalán látható a reptér 2-es terminálja, ami éve 40 millió utast képes foadni az egyes terminállal együtt. Új kifutópálya is épült, így itt 2 van, Pudongon 3, ez összesen 5. Nem elég, még többet terveznek építeni (mint ahogy a 40 milliós maximum utaskapacitásból is már 32millió ki van használva)

A reptértől jobbra található – ha jól emlékszem – a távolsági buszpályaudvar, majd pedig a 60 vágányos (30 peronos) új Hongqiao vasútállomás következik. Az egészet nagy emelt autópályák veszik körbe, a felszín alatt parkolók, taxiállomás, helyi buszjáratok. A keresztben átfutó színes nyilak a metróvonalak. Egyelőre 2 metró áll meg itt, közvetlenül összekötve a csomópontot a belvárossal, de a következő években még 3 másik metróvonal bekötését tervezik (amik nagyrészt a külvárosok felé indulnak), illetve vannak tervek arra is, hogy a pudongi reptérről a belvárosba menő maglevet elhozzák egészen eddig a reptérrig, így a két reptér közötti 55km-es út 15 perc alatt megtehető lesz. Ez jelenleg is megoldható átszállás nélkü, de végig kell rajta ülni a kettes metróvonalon, ami egy jó 90-100 perces program.

A vasútállomástól keletre kis parkos rész, majd ismét egy jó sok sávos, egymást több szinten keresztező autópálya-csomópont következik.

A komplexum méreteit jól szemlélteti, hogy két metrómegálló is van alatta – egy a reptérhez, egy a vasútálomáshoz. Ez az út közvetlenül átjárható gyalog is, de akkor számolj rá egy jó fél óra sétát.

Na de térjünk rá a vasútállomásra. Pár számadat:

  • 60 vágány, 30 platformmal, ezek többsége nagysebességű vonatokat fogad.
  • Kétszer annyi acél kellett a felépítéséhez, mint a pekingi madárfészek stadionhoz (pedig az se pici…)
  • 1 300 000 négyzetméter terület négy szinten, ezzel mind Shanghai mind Ázsia legynagyobb pályaudvara
  • a közös váróterem egyidejűleg 10000 embert tud ellátni (ugye Kínában a vágányhoz csak beszállás előtt mehetsz le)
  • 61000 négyzetméternyi napelem a tetőn 6.68 MW teljesítménnyel

A váróterembe csak csomagellenőrzés után lehet bemenni. így néz ki a legfelső emeletről:

a pályaudvar váróterme

Kicsit ijesztő a hatalmas egybefüggő légtér (megnéztem, 420x200m az alapterülete), szerencsére amikor én utaztam, nem volt túl nagy nyüzsgés, de el tudom képzelni, hogy ünnepek alatt ez is megtelik. Amúgy 1 órát kényelmsen el lehet ütni, az emeleten éttermek, boltok, egyebek, a tisztaságra nincs panasz. Oldalt jegypénztárak, információs irodák. A váróterem alatti szinten érkeznek-indulnak a vonatok, ide csak az indulás előtt 10-15 perccel lehet lemenni a mágneskártyás érzékelőkapukon áthaladva. Ha ez gondot okozna, a kihelyezett hölgy segít:

belépőkapu egy peronhoz

Amúgy a pályaudvart 2008 júliusában kezdték építeni és szűk két év múlva át is adták. Hello, budapesti négyes metró.

Ahogy mindig próbálom érzékelteteni, a kínaiakat nehéz felülmúlni, ha nagyzolásról van szó. Néha egészen komikus tud lenni ez a kényszeres felvágósdi, de vannak olyan esetek, amikor működik és egész egyszerűen csak ámulatba ejtő az eredmény. Nos, Hongqiao szerintem az utóbbi. Mostantól sokkal szívesebben utazom majd innen 🙂

« Prev: :Next »