Kínai logisztika


Sokat kritizálják Kínát, hogy mennyire alacsony hatékonysággal működnek itt a dolgok. Ebben van igazság, de azért nem minden téren fedi a valóságot. Az egyik kitűnő példapár a gyorsvasúti hálózat, ami emberek ezreit szállítja nap mint nap percre pontosan a nagyvárosok között. Ezzel állítsuk szembe a légiközlekedést – a Shanghaiból felszálló repülőknek mindössze 20%-a tud időben, menetrend szerint elindulni, Pekingben még rosszabb a helyzet, nem ritkák a több órás késések sem… A jegyfoglaló oldalakaon foglaláskor nem csak az árat és az indulási/érkezési időt írja ki a rendszer, hanem azt is, az adott járat hány százalékban indul/érkezik meg pontosan.

Nagyon pontos a vonat, de azért  ennek a mesterei a japánok akik tényleg másodpercre pontosan űzik az ipart. Ellenben van egy dolog, amiben szerintem a kínaiak a legjobbak a világon. Ez pedig az országon belüli logisztika. Persze nem az állami postaszolgálatra gondolok, ami itt is legalább akkor katasztrófa mint Magyarországon, hanem a kisebb futárcégekre és online áruházak logisztikai rendszerére. Lássunk három példát:

1. Jingdong mall.

Az ország egyik legnagyobb – főleg műszaki cikkeket árusító – online áruháza. Városonként, kerületenként lekérheted a raktári elérhetőséget. Ha este 11-ig rendelsz valamit Shanghai-i raktárból Shanghai-i címre, másnap délig házhoz viszik. Ingyen. Ha délelőtt tizenegyig rendelsz valamit, garantáltan még aznap estig házhoz viszik. Nincs a helyi raktárban amit szeretnél? Megrendelheted az ország másik végén levő raktárvból is akár és két nap múlva hozzák.   Fizethetsz várásláskor online és a kézbesítéskor bankkártával készpénzzel. További ingyenes szolgáltatás, hogy a weboldalon valós GPS adatok segítségével valós időben követheted, hogy a futárod aki épp a csomagod hozza, pontosan hol van, illetve merrefele várható a kiszállítás. Most is várok épp egy csomagot, az alábbi útvonalat fogja megtenni, mire eljut hozzám. Amint elindul vele a teherautó / motoros, azt is látni fogom a térképen.

订单详情 - 京东商城 - Internet Explorer_2014-05-16_11-46-45

Mindez nem elég gyors? 1500Ft körüli felárért három órán belüli garantált kézbesítést kérhetsz bármikor a nap folyamán.

2. SF (Shunfeng) Express

A helyi, országon belüli futárcégek közül a leginkább megbízható, drágább is mondjuk mint a többi, de a nemzetközi nagyokhoz képest (FedEX, UPS, DHL stb.) nevetséges árakon dolgoznak. egy városon belüli csomag 400Ft, nem kifejezetten gyors (relatív), ennyiért 24 órán belüli kézbesítést vállalnak. Az igazi erősségük az ország nagyvárosai közötti szállítás. Shanghai-Peking vagy Shanghai-Guangzhou egyaránt kérhető másnapi kézbesítéssel iratok vagy kisebb csomagok részére potom 750Ft-ért. Általában este 6-7 körül munka után szaladok le hozzájuk ha fel kell adni valamit (de persze házhoz is jönnek csomagot felvenni ha kéred, benne van az árban) – másnap dél körül általában már meg szokta kapni a címzett a csomagomat 1000-1500km-rel arrébb, de a munkanap végéig biztosan. SMS értesítés, online csomagkövetés – ezek persze alapvető dolgok. Újabban lehet velük külföldre is postázni, hasonló hatékonysággal.

3. Taobao integráció

Az otthoni vaterázás, online vásárlás leggyengébb pontja mindig a csomagküldés. Sokat javultak a lehetőségek az elmúlt években, de valahogy úgy kén működnie a dolognak, mint itt. Vegyük példának azt hogy rendelsz valamit taobao-n, kövessük végig a fizetési folyamatot, a csomagküldést. Megkapod a csomagot de nem tetszik – hogyan juttatod vissza az eladónak? Nos, így:

Vásárlás:

  1. Megveszed a kért terméket taobao-n. Kiválasztod a kért szállítási címet, rákattintasz a fizetés gombra.
  2. A rendszer átirányít a kártyás fizetés oldalára, vagy közvetlenül a bankod online fizetési oldalára. A biztonsági adatok megadása után már fizettél is, az oldalak integrációja miatt ez egyből látható is taobao-n.
  3. Az eladó még nem kapja meg a pénzt. Postára adja a terméket és átállítja a státuszt a taobao-n “postázott” értékre.
  4. A futárcégek weboldalával is integrált a taobao. Közvetlenül a taobao oldalán tudot követni merre jár a csomagot és mikor várható az érkezése.
  5. Megkapod a csomagot. Ha minden jól ment, itt a sztori vége, visszajelzed a taobao weboldalán, hogy az áru rendben van és az eladó csak itt, ezután a pont után kapja meg a pénzt, a tranzakció lezárult. De tegyük fel nem ez a helyzet, és nem tetszik az áru, vissza szeretnéd küldeni:

Visszaküldés:

  1. Jelzed a taobao weboldalon a csereigényt egy gombnyomással. Normálisabb eladók 7 napon belüli garanciát vállalnak és indoklás nélkül visszaküldheted a terméket. Ha nem ez a helyzet és indokolni kell, feltöltesz egy képet a termék hibájáról.
  2. Az eladónak három napja van, hogy elfogadja a visszaküldési kérelmet. Ha letelik az idő és nem fogadta el, a rendszer automatikusan elfogadottnak tekinti a kérelmet.
  3. A rendszer a kérelem elfogadása után megadja az eladó postacímét és elérhetőségét. Ugyanitt kiválaszthatod melyik futárral szeretnéd visszaküldeni a terméket milyen áron és egy másik gomb megnyomásával már hívhatod is a futárt csomagfelvételre.
  4. Ha van megfelelő nyomtatód még a futároknak odaandó cetlit is ki tudod tölteni a weboldalon. Megjön a futár, elviszi a csomagot.
  5. A weboldalon megadot a csomagszámot, ezzel jelezve hogy a csomag visszaküldése elindult.
  6. A taobao oldal a futárcég honlapjával való  integrálás segítségével folyamatosan követi hol jár a csomag, és státuszmódosítással jelzi, ha az átvételre került az eladó által.
  7. Innentől az eladónak kell visszajeleznie, hogy a terméket visszakapta és a csere/pénzvisszatértés rendben van. Ha ezt nem teszi meg hét napon belül, automatikusan elfogadásra kerül a kérelem, és a pénzt visszakapod közvetlenül a számládra.

Elég felhasználóbarát, nem? Ezek után tényleg minek menjek boltba vásárolni? 🙂