Vonatjegy vásárlás Kínában


Ismeretterjesztő bejegyzés következik. Minden kétséget kizáróan Kínában vonattal közlekedni a legjobb, ha nem akarsz repülni, vagy olcsóbban szeretnéd megúszni az utat, esetleg csak néznéd a tájat. Egy rövid gyorstalpalót szeretnék adni a jegyvásárlás mikéntjéről – bár a téma jól dokumentált egyrészt úgy érzem a blog nem lehet teljes e téma körüljárása nélkül, másrészt magyarul nem sokat találni róla.

Fontos, hogy ne úgy tervezz, hogy “kimegyek az állomásra és veszek jegyet”. Népszerű vagy zsúfolt útvonalakra célszerű legalább három nappal az utazás előtt megvenni a jegyet – de ünnepek alatt inkább 1-2 hétre előre kell tervezni. Rövidebb távokra, pl Shanghai-Nanjing ez persze nem vonatkozik, de azért itt is érdemes legalább egy nappal korábban jegyet venni, ha nem akarsz 1-2 órát várni a pályaudvaron az indulásra.

Érdemes felkészülni és ismerni mit szeretnél és milyen vonatra veszel jegyet, mert az eredmény lehet ilyen is:

és ilyen is:

Olvass tovább!

  1. Elsősorban tudnod kell, milyen vonatra szeretnél jegyet venni illetve honnan hovamennél. ebben sokat segít egy menetrend, amiből rengeteg elérhető angol nyelven is és a legtöbb naprakész és használható. A legjobb talán a China Travel Guide.
  2. Utána tudni kell, milyen vonattal szeretnél menni. Ezt a vonat azonosítószámának elején levő betű jelzi. Az alábbiak a leggyakoribb opciók – van még pár másik kategória is, de hidd el, azokkal nem szeretnél utazni 🙂  Az első kettő a CTH (TGV, ICE, Shinkansen és hasonlók testvére, amik külön megépített nagysebeségű pályán közlekednek), a többi sima “vonat”.  A közérthetőség segítésére megadom a Peking-Shanghai távra (1200km) voantkozó utazási időt is.
    • G – Gaosu, a leggyorsabb, ami a lehető legkevesebb helyen áll meg és 300km/h-val megy maximum. Csak nappal jár. Shanghai-Peking ilyen vonattal 5-5 és fél óra.
    • C – Ez ugyanaz mint a G, csak rövid távon közlekedik – tipikusan Beijing – Tianjin, de amúgy elég ritka jószág.
    • D – Dongche, szintén hosszútáv, maximum 250km/h, több helyen megáll. Tipikusan nappal, de némelyik megy este is. Shanghai – Peking ilyen vonattal 8-9 óra nappal, este 11-12.
    • CRH vonatok (G,C,D kategória)
    • Z – Zhida, direkt expressz, max 160km/h hosszútáv és éjszaka, relatív kevés, vagy 0 megálló.
    • T – Tekuai, expressz, max 140km/h, csak nagyobb városokban áll meg, éjszaka/nappal egyaránt. Shanghai-Peking ilyen vonattal 15-16 óra.
    • K – Kuai, gyors, max 120km/h. Ez már azért elég sokfelé megáll, nem nevezném gyorsnak. Shanghai-Peking ilyen vonattal 18-22 óra.
    • Expresszvonat
    • és még vannak a betűvel nem, csak számmal nem jelzett vonatok, ezek vagy minden fűszálnál megállnak, vagy heringkonzerv mennyiségű ember van rajta, vagy mindkettő. Nem ajánlott.
    • Normál kínai vonat
  3. Most, hogy kiválasztottad a megfelelő vonatot, el kell döntened, miféle jegyet szeretnél vásárolni. A lehetőségek különbözők G,C,D (CRH) és Z,T,K (sima) vonattípusok esetén. A CRH vonat csak nemdohányzó módban közlekedik.
    • CRH esetén az alábbiak az osztályok. A C és D vonat kb. 30%-kal olcsóbb, mint a G.
      • Second class  – sima másodosztály, 2+3 ülés soronként, kicsit szűkös ülés, soronként egy konnektorral, étkezőtálcával, nyugágyszerű állásba dönthetően. Lábhely nem túl sok, de azért minden repülőt leköröz. Shanghai-Peking ezen az osztályon G vonaton 550Y.
      • CRH másodosztály
      • First class – első osztály 2+2 ülés soronként, puha plüssfotel, soronként egy konnektorral, étkezőtálcával, széles kartámasszal, lábtámasszal, nyugágyszerű állásba dönthetően. Lábhely kellemes. Shanghai-Peking jelenleg ezen az osztályon G vonaton kb. 930Y.
      • CRH első osztály
      • Business class – 2+1 ülés soroknént, kagylóülés, ülésenként egy konnektor, lámpa, tálca, ággyá dönthető, ingyen ebéd. Csak G vonaton van Shanghai-Peking kb. 1750Y.
      • CRH business class
      • illetve pár éjszakai vonat esetén van fekvőhely is, erre itt most nem térnék ki.
    • Z,T,K esetén – itt is van némi 20-30% körüli eltérés vonattípustól és légkondícionálástól függően. Jellemzően amúgy minden betűvel jelzett vonat légkondicionált és még ezeken is van a WC-n és mosdón kívül melegvíz adagoló gép tészta/teafőzéshez.
      • Hard seater –  a legolcsóbb lehetőség kb. mint otthon egy szakadtabb másodosztályú vonat. A nevével ellentétben nem kemény az ülés. Zsúfolt, mert létezük ülés nélküli jegy is és ők itt állnak a folyosón. Kb 180Y Shanghai-Peking. Ja és ez itt lehet dohányozni, tehát fognak is…
      • Lehet ilyen is a hard seat…
      • és lehet ilyen is.
      • Soft seater – kényelmesebb ülés 2+2 székkel soronként, nem minden vonaton van.
      • Hard sleeper – hálóhely, de nincsenek fülkék, az egész kocsi egy légterű, egymás fölött három ágy. 180cm-nél hosszabbaknak nem ajánlott A feljebb levő helyek kicsit olcsóbbak, amúgy kb. 325Y Shanghai-Peking
      • hard sleeper kocsi
      • Soft sleeper – hálófülke négy ággyal fülkénként, pihepuha. Kb. 500Y Shanghai-Peking.
      • ez pedig a soft sleeper
    • Gyerekeknek 1.5méter magasság alatt félárú jegy jár, 1.2 méter alatt pedig ingyenes az utazás (de csak akkor, ha nem kérsz külön helyet neki, amúgy nekik is a felnőtt ár fele.)
  4. Mint látható a jegy relatív olcsó – már csak meg kell venni. Ehhez tudni kell, hogy Kínában a vonatjegyed személyazonosító igazolványhoz / névhez – esetünkben útlevélhez – kötik, tehát vásárláskor meg kell adnod az útlevélszámodat és utazáskor nálad kell hogy legyen az útleveled. Az alábbi módokon tudod megvenni a jegyet:
    • Interneten  angolul, pl. a korábban emlíett China Train Guide. Ezzel két gond van: egyrészt legalább öt napra előre kell vásárolnod, másrészt felszámolnak kb. 150Y-t jegyenként kezelési és postaköltségként, ami azért elég húzós. Hasonlóan költséges az utazási irodán vagy szállodán keresztül vásárlás is.
    • Interneten kínaiul, www.12306.cn. Ezzel annyi a gond, hogy a honlap csak kínaiul üzemel (ha üzemel, most az ünnepek alatt pl. nem megy), kell hozzá egy kínai bankkártya netbankkal. Ugyanakkor akár 20 napra előre, vagy másnapra is vehetsz jegyet, és kiválaszthatod a helyed foglaláskor. Az igazsághoz hozzátartozik, én eddig háromszor próbáltam itt vásárolni, egyszer sem sikerült.
    • Telefonon kínaiul. Azt hiszem ez nem a blog célközönségének szól, ugrom is.
    • Vonatjegy-irodában. Ezek szerteszét megtalálhatók a városban, többnyire csak kínaiul beszélnek, de ha felkészülsz a vonatok kódjával  ez nem fog problémát okozni. Előnyük, hogy kisebb a sor, mint a pályaudvaron, mert jegyenként 5Y kezelési költséget számolnak fel. A hátrány (nekem), hogy a legtöbb csak készpénzt fogad el. A legtöbbnél 20, de legalább 14 napra előre vásárolható jegy. Mi ezt használjuk, mert öt percre van tőlünk egy iroda.
    • tipikus jegypénztár-tábla
    • Pályaudvaron. Itt mindig van 1-2 angolul beszélő pénztár is nagyobb pályaudvarokon, nincs kezelési költség, 18 napra előre váltható jegy – de általában legalább negyed órát (ünnepek körül inkább háromnegyedet) sorba kell állni. A gond részemről csak annyi, hogy messze van a pályaudvar.
    • jegypénztár a pályaudvaron

Ha pedig megvetted a jegyet már csak el kell menned a pályaudvarra és beszállni. A pályaudvar nagyobb városokban  nem olyan, mint nálunk – a vonatokat nem látod, a peronra nem mehetsz le, csak közvetlenül beszállás előtt. Kapuknál ellenőrzik a jegyeket, végállomáson a vonat indulása előtt 15, átmenő állomáson 10 perccel korábban mehetsz le a peronra. A vonat indulása előtt 3 perccel a kapuk záródnak. A jegyet őrizd meg, mert kiszálláskor is kéri a kapu/kezelő, illetve ha számlaként is funkcionál, ha céges költségként akarod elszámolni.

CRH és sima vonatjegy

Nagyjából ennyi. Akinek további segíségre lenne szüksége, kommentben jelezze.