Palawan 6/12 – korrupció

zaqrack Posted in Utazás,Tags: , ,
Comments Off on Palawan 6/12 – korrupció

A Fülöp-szigeteken burjánzó korrupcióról már írtak sokan és sokat, Magyarországot se kell szégyellni, de azért a közelükben sem vagyunk. Mi ez a bőrünkön sehol se tapasztaltuk (értsd: nem kellett megkenni senkit) de több példát is átéltünk/láttunk ami azért utal a helyzet komolyságára.

1. Óriásplakátokon népszerűsítették az adófizetést. Fizess adót, mert ezzel az országot segíted, stb… Annak, aki nem vevő az ilyen általánosságban vett okosságokra máshol konkrétumokkal is szolgáltak: több útépítésnél is volt nagy tábla nagy betűkkel, és kb. azzal a felirattal, hogy “Ide kerül az adód, lásd milyen nagy haszna van ha fizeted.” Aha, persze, gondolom egy kis része valóban ide is kerül, nagy része meg máshova…
  2. Bármit, de tényleg bármit sikerül átnyomni a korrupciós hálón, arra nagyon büszkék és egyből ráírják, kinek a kormányzósága / miniszterelnöksége alatt került átadásra. Mondjuk ha jól tudom ez már otthon is divat lett hidakon meg épületeken, de azért még hajón / buszon / buszmegállón még nem láttam. Itt igen.
  3. Egy nap arra eszméltünk idilli tengerpartunkon, hogy egy nagy motorcsónak (az az igazi speedboat-szerű) közeledik a parthoz. Soha máskor nem láttunk motorcsónakot, a Fülöp-szigeteken, sehol. Nálunk kötött ki, az oldalán nagy betűkkel ott állt az illetékes hatóság és természetesen az átadáskor aktuális miniszter / kormányzó neve jó sok titulussal.
    A motorcsónakból kiszállt jó 8-9 férfiember, üdvözölték házigazdáinkat, akik láthatóan mindent megtettek, hogy a férfiurak jól érezzék magukat. Mindannyian letelepedtek a bár/étkező mellé, egyből előkerültek a hátsó polcon rejtegetett italok, délelőtt 10 ellenére frissen sültek az ételek és mindig volt körülöttük pár ember a személyzetből.
    A férfiurak élvezték a vendéglátást, egyikük előkapott egy gitárt és énekelgetni – zenélni kezdtek, majd a meleg és az elfogyasztott élvezeti szerek megtették hatásukat és legtöbbjük elbóbiskolt a kanapékon/székeken, míg a többiek folytatták a röhögcsélést és evés-ivást.
    Úgy jó 4-5 órával később még szántak kb. 5 percet arra, hogy végigsétáljanak a parton, majd integetett nekik egyikük, aki a csónakban maradt, hogy ideje lenne menni – mire elköszöntek, mind visszaszálltak (inkább betámolyotak) és tovarobogtak.
    Szerintem mindenki sejti már kik voltak ezek, nekünk is megmondták házigazdáink: A helyi turisztikai hivataltól jöttek ellenőrzésre, ők adják ki a szálláshelyek engedélyét. Végülis, ha úgy nézzük, gyakorlati alapon tesztelték a szállás megfelelőségét… De azért vicces volt, hogy a látszatára se adtak a munkának. 🙂

Palawan 5/12 – ételek

zaqrack Posted in Nyeled vagy mered?, Utazás,Tags: , ,
Comments Off on Palawan 5/12 – ételek

Ha röviden kéne összefoglalnom, akkor azt mondanám, hogy a filippínó konyha nem egy nagy durranás – és ez sajnos nem túlzás. Persze – mondhatja az olvasó – milyen alapon ítélem ezt meg egy kemping konyhája alapján. Nos, a kempingben minden nap kétszer svédasztalos vacsorát kaptunk, rengetegen írják, hogy ritkán kapni ilyen finomat a Fülöp-szigeteken, illetve a kemping után ugye még a városban is eltöltöttünk néhány napot, ahol 1-2 elég jó éttermet is meglátogattunk és a véleményembe már ezt is beleszámítottam.

Szóval – a mi véleményünk szerint legalábbis – a Fülöp-szigetek konyhája elég fantáziátlan és kissé egysíkú. Mi sem jellemzi ezt jobban minthogy a városokban tobzódnak a gyorséttermek – külföldiek és helyiek egyaránt – és mind tele is vannak. Mi ilyen helyeken nem voltunk, de az már pár nap után feltűnt (és nlhány szupermarket meglátogatása után bizonyításra került), hogy nagyon szeretik az előre gyártott szószokat, fűszerkeverékeket használni, amik eléggé egyhangúvá teszik az ételeket. Persze mi a kínai konyhához hasonlítunk ami ugye a világ egyik legváltozatosabb és legérdekesebb konyhája, szóval kicsit igazságtalan a dolog.

Azért van pár dolog ami megmenti az itteni konyhát:

Palawan 4/12 – kirándulások

zaqrack Posted in Utazás,Tags: ,
Comments Off on Palawan 4/12 – kirándulások

Természetesen amikor csak tehettük, nem csak a parton tartózkodtunk. Vízálló fényképezőgép hiányában ezekről a kirándulásokról sajnos nem készült fénykép.

1. Snorkeling

Ide csak én mentem, Andi a fiúkkal otthon maradt. Kaptam házigazdáimtól búvárszemüveget és pipát, majd több lakótársunkkal együtt egy hajóra pattantunk a helyi korallzátony felé. Csak én voltam újonc, a többiek mind saját (dioptriás) szemüveggel meg békalábakkal készültek. Kicsit aggódtam dioptriás szemüveg nélkül mit fogok látni, de felesleges volt. Két korallzátonyt is meglátogattunk, mindkettőnél jó 30-40 percet úszkáltunk a vízben. Olyan volt, mint a Duna TV régi éjjeli műsora 🙂 Hatalmas különféle színű korallok amik között apró színes halak úszkáltak a szivárvány összes színében.

A halak is szépek voltak, de engem a korallok jobban lenyűgöztek, mert ilyet még sose láttam élőben. Először vigyáztam ne érjek hozzájuk, de később – látván, hogy a többiek is így tesznek – pár nagyobbra rá is mertem állni és onnan néztem merre menjek a halak után. A második korallzátonyon sokkal több hal is volt, hatalmas rajokban úszkáltak ide-oda. Ragadozóhalakhoz, medúzákhoz nekem nem volt “szerencsém”, de a többiek láttak ilyet is. Érdekes volt nagyon, kár, hogy nem tudtam megörökíteni a többieknek.

Palawan 3/12 – a part

zaqrack Posted in Utazás,Tags: , , , ,

Ahogy korábban is írtam, nem az én stílusom a tengerparton heverős nyaralás. Őszintén megvallva az idilli körülmények ellenére itt is nehezmre esett pihenni az első két nap, utána azért belejöttem, meg persze kihasználtuk a fakultatív programokat is amennyire csak lehetett (ezekről megintcsak később)

De mit lehet csinálni a saját partszakaszunkon? Sok mindent -képeket mutatni róla egyszerűbb, mint írni, de azért megpróbálom 🙂

Palawan 2/12 – a szállás

zaqrack Posted in Hétköznapok, Utazás,Tags: , ,
Comments Off on Palawan 2/12 – a szállás

Nagyon rég kempingeztünk, gyerkekekkel pedig még soha. Most mégis ezt a szállásformát választottuk és egyáltalán nem bánjuk a dolgot!

Szállásunk a Palawan Camping volt, más nevén Thelma & Toby’s Island  Camping Adventure. Toby egy kanadai 60 év körüli fickó, Thelma a filippínó felesége. Három gyerekük van, a két lány kanadában él, Kelty, a fiúk pedig a szigeten.

Valójában nem egy szigetről van szó, hanem egy kb. 700-800m hosszú partszakaszról Palawan szigetén, de annyira elszigetelten minden mástól, hogy nyugodtan nevezhető szigetnek. Bármi más megközelítése csak hajóval lehetséges, van ugyan egy út a közelben, de 5km áthatolhatatlan dzsungel választja el a tábortól.

A tábor maga a partszakasz közepén helyezkedik el nagyjából. Jobbra és balra homokos part, előtte a kristálytiszta tenger, mögötte egy dzsungellel borított domb. A tenger felől nézve jobbra a személyzet és családjaik (összesen kb. 20 fő) szállása található, majd Thelma és Toby háza, mögötte a konyha. Ezt követi a recepció/bár, majd egy közös étkező. Az étkező mögött egy fürdő és a vécék, majd tovább balra pedig a hét sátor, ahol a vendégek laknak.

Mivel a sátrak alapból két személyesek, és +2 személyre tovább bővíthetők, könnyen kiszámítható, hogy személyzettel együtt is csak 30-40 ember lakik itt egyszerre, ami egy jó kilométeres partszakaszra nem túl sok – így teljesen olyan érzés itt lakni, mintha egy saját, privát tengerpartod lenne.

Palawan 1/12 – az odaút

zaqrack Posted in Utazás,Tags: ,
Comments Off on Palawan 1/12 – az odaút

A Fülöp-szigeteken (legalábbis Palawan szigetén) nyaralni olcsó. Az egyetlen probléma: odajutni. A mi utunk öt felvonásból állt és háztól-házig 15 órán át tartott.

1. felvonás: Shanghai – Manila

Ez egy egyszerű repülőút Pudongról. Egy apróbb nehézség van benne, mivel a repülőjegyünk az AirAsia fapados járatára szólt, ezért éjfél után indultunk a három és fél órás útra. Időzóna eltolódás ugye nincs, tehát ez hajnal négy körüli leszállást jelent, ami kellően felkavarja szegény gyerkőcöket. Amúgy zökkenőmentesen és kényelmesen telt az út, alig voltak a gépen (nem sok kínai utazik a Fülöp-szigetekre mert elég fagyos a viszony a két ország között néhány vitatott sziget státusza miatt, nemrég pár kínai turistát el is raboltak) így négyen 3×3 ülésen terpeszkedhettünk.

Fülöp-szigetek / Palawan 0/12 – bevezető

zaqrack Posted in Utazás,Tags:

Hogy miért éppen a Fülöp-szigetekre, azon belül Palawanra szerveztük a búcsúnyaralásunkat? Andi nagyjából már a Kínába költözésünk óta rágja a fülem, hogy utazzunk el a Fülöp-szigetekre. Bevallom a tengerparton heverészős nyaralás nem az én világom (talán ez már kiderült a blogból eddigre :)), így nem nagyon terveztük, hogy elutazunk. Hogy mégis eljutottunk ide, az több tényező együttállásából született. Egyrészt amint biztosra tudtuk, hogy el fogunk költözni Kínából, hirtelen nagyon sürgőssé vált annyit utazni, amennyit csak tudunk. Ki tudja mikor lesz lehetőségünk megint a világ ezen részén utazgatni – és sajnos még relatív keveset láttunk Kínából is, nemhogy Ázsia Kínán kívüli részéből.

Ha pedig már utazunk, akkor a Fülöp-Szigetek Shanghaihoz viszonylag közel található (a főváros, Manila csak 3.5 óra repülővel, onnan meg minden szigetre át lehet szállni), a szállás és az élet olcsó + nem utolsósorban nincs annyira elturistásodva mint Thaiföld – legalábbis találni olyan szigetet, ami még nincs. 🙂 Mindezen felül Erikáék voltak Palawan szigetén, és amit meséltek, az sokkal szimpatikusabb volt, mint amit a Fülöp-szigetek többi részéről, a nagy kiépített resort hotelekről hallottam.

Így aztán elkezdtünk nézelődni, és egyszer csak – még februárban belebotlottunk néhány szuper akciós repülőjegyre, amikkel reálisan megvalósíthatóvá vált az utazás. Mindehhez annyi kellett, hogy még februárban lefoglaljuk a decemberi jegyeket… hát, ezen ne múljon, legyen… úgyis májustól novemberig tart az esős évszak, december végén meg már  utazunk Magyarországra haza.

A repülőjegyek után pár héttel nekiálltam szállást is keresgélni – úgy döntöttünk a szigeten utazgatás helyett most egy tengerparti részen töltjük időnk nagy részét – hat éjszakát – és a maradék kettőt pedig a sziget fővárosában, Puerto Princesa-ban töltjük el. Már csak a legérdekesebbnek tűnő tengerpartot kellett kiválasztani – a szempontjaink a tiszta víz, érintetlen természet és kevés ember voltak. Így esett a választásunk a mindentől kieső helyen levő Port Barton-ra, de még ezen felül is fokoztuk kicsit a kalandokat – ugyanis találtunk egy, még a falutól is bő fél órányi hajózásra található partszakaszt, ahol egy kanadai-filippínó család által üzemeltetett kemping található.

Úgy határoztunk, belevágunk ebbe is és még áprilisban lefoglaltuk a sátrunkat december elejére. Így utólag visszatekintve nem is választhattunk volna jobban. A részletekről később, a nyaralásról 12 bejegyzést tervezünk – 2-3 naponta várható majd, hogy kikerülnek a blogra pár képpel együtt, a tizenkettedik pedig a teljes galéria lesz (1920 képből kell válogatni, én írok, Andi a képeket kezeli…)

Utána meg nekiállunk a maradék Kínával kapcsolatos emlék lejegyzésének is 🙂

Honvágy

zaqrack Posted in Gondolatok, Shanghairól,Tags: , ,

Nagyjából eddig bírtam. most már nem telik el olyan nap, hogy ne jutna eszembe Shanghai. Főleg az ételek hiányoznak nagyon nagyon nagyon, a zöldségek, gyümölcsök, halak, de hosszasan elidőzök egy-egy utcakép felett is, ahogy most így válogatom a képeket a blogra (igen, dolgozunk rajta, már nem kell sokat várni… :)).

Nagyon hiányoznak még az “embereink” is, ahogy azt egyszer egy másik ex-Shanghai lakótól olvastam: az embereink, akik mindig ott vannak a megszokott helyükön. A zöldséges, a gyümölcsös, a mantou árus, a kapuőr, a wuyében a néni, a virágárus bácsi, a buszvezető. A napi rutin, az óvodába bicilizés, a forgalom, a nyüzsgés, a taxik, a kedvenc éttermeink… és még annyi más.

Ami nem: az éjszakai munka, a levegő és a lakás rossz szigetelése. De ezekre nem is gondolok, így most és innen nem ellensúlyozzák azt a sok élményt és dolgot, ami most már így egy kontinenssel arrébbről annyira elérhetetlennek tűnik. Elérhetetlennek, mert hiába tehetjük meg bármikor, hogy felugrunk egy repülőre visszalátogatni egy rövid időre, csak látogatóként térhetünk vissza és nem lakóként.

És van még egy nagyon furcsa érzés, a különlegesség hiánya. Egyrészt ahogy megyek az utcán és minden egyes percben látok valamit ami új, ami érdekes. Ami idegen. Itthon minden olyan ismerős és megszokott. Nincs mire rácsodálkozni, elmerengeni (persze, tudom, hogy van, de nem olyan intenzitással és gyakorisággal ér el, mint Shanghaiban). Másrészt meg hogy itthon nem vagyunk különlegesek abban az értelemben, ahogy ott azok voltunk. Nem vagyunk többé Shanghaiban élő külföldiek, Shanghai-i magyarok. Ezt nehéz elmagyarázni, egyszerűen jó volt annak lenni.

És persze, itt a család, itt a hegy, a biciklik, a juhtúró, a paprika, a nyugodt és csendes esték és mit nem adtam volna ezekért amíg nem itthon voltunk… de mégis, most valahogy nem ellensúlyozza azt a hiányt amit érzek… talán azért tör rám így, mert nekem nem volt időm feldolgozni korábban és megfelelően lezárni, annyira lefoglalt a pakolás, költözés és utazás. Azt hiszem csak az idő segít ezen. És szerencsés vagyok, hogy átélhettem és része lehettem.

Köszönöm, Shanghai és Shanghai lakói.